MAYIS-HAZİRAN 2025 / AYIN KONUSU

Her şûra döneminin ihtiyaçlarını yansıtıyor ve geleceğin politikalarına yön veriyor


Sema ÖZAY     İbrahim BAĞCI 

22.07.2025 


Tarım Orman Şûraları, dönemlerinin ihtiyaçlarını analiz ederek Türkiye’nin tarım, orman, gıda ve su politikalarını şekillendiren; geleceğe yönelik stratejik kararlar alınmasında kritik rol oynayan önemli istişare platformlarıdır. Kökleri İzmir İktisat Kongresi’ne dayanan bu gelenek, sektörün tüm paydaşlarını bir araya getirerek vizyoner adımların atılmasını sağlıyor. 1997, 2004, 2019 ve 2025 olmak üzere toplam dört kez düzenlenen Tarım Orman Şûrası ne amaçla yapıldı, sektör adına öne çıkan başlıklar nelerdi, kararların uygulamaya yansıması ne şekilde oluyor gibi şûralarla ilgili tüm sorularımızı IV. Tarım Orman Şûrası Genel Sekreteri Dr. Uğur İlkdoğan okurlarımız için cevapladı.

Tarım Orman Şûrası ne amaçla yapılır, diğer çalışmalardan farkı nedir? Şûraların tarihsel süreci hakkında neler söylemek istersiniz? 
 
Benim çocuklarım da bana şûra nedir diye sordular, onların anlayabileceği dildeki cevabım şu oldu: Şûra, sizin çocuklarınıza, benim torunlarıma yani geleceğe mektup yazdığımız ortamlar. Gerçekten de şûralar 10 yıllar sonrasını öngörmek için ya da o tarihlerde neler olabileceğini şimdiden tartışarak hazırlıklı olmak ve geleceği yakalamak için “istişare kültürü”nün geliştiği, farklı düşüncelerin, görüşlerin, çözüm önerilerinin, yöntemlerin paylaşıldığı, tartışıldığı ve kayıt altına alındığı ortamlardır. Şunu özellikle belirtmek isterim; Şûralar ortak bir aklın arandığı yapılar değil, aksine düşüncelerin özgürce tartışıldığı ortamlardır. Şûralar kesinlikle kalkınma planı da değil. Ülkemizin ayrıca kalkınma planları, orta vadeli programları ve bakanlıkların stratejik planları var. Şûralar siyasi temelli toplantılar da değildir. Sektörün her kesimini içine alan ve kimseyi dışarda bırakmayan buluşmalardır.
 
Sektörün tüm paydaşlarının bir araya geldiği ve en üst düzeyde istişarelerin yapıldığı Tarım Orman Şûraları da ülkemizin tarım ve orman politikalarının şekillendirilmesinde ve geleceğe yönelik stratejik kararların alınmasında çok önemli katkı sağlıyor. Bu şûralar, rutin sektörel değerlendirmelerin ötesinde tarım, orman, gıda ve su sektörlerinin bir nevi stratejik pusulası olma misyonunu üstleniyor.   
 
Bizim de geleneğimiz bu anlamda köklü aslında, şûra mantığının başlangıcı Cumhuriyet’in ekonomik vizyonunu şekillendiren İzmir İktisat Kongresi’ne dayanıyor. Cumhuriyet dönemiyle bunun tarımla ilgili kısmına baktığımız zaman adı şûra olmamakla birlikte, seksenli yıllarda da bu tür tarımla ilgili istişare kültürünü tartıştıran birtakım platformlar oluşmuş.  Resmî olarak ise bugüne kadar 1997, 2004 ve 2019 yıllarında olmak üzere üç kez başarıyla icra edildiğini görüyoruz. Her bir şûra, kendi döneminin koşulları ışığında sektörün kapsamlı bir muhasebesini yapmış, mevcut durumu tüm yönleriyle değerlendirmiş ve en önemlisi, hedef odaklı bir yaklaşımla geleceğe dönük gelişim stratejilerini ortaya koyan vizyoner kararlara imza atmış.
 
Tarım Orman Şûraları için özel mevzuat var mı? Şûra sürecini hazırlıktan itibaren ana hatlarıyla anlatır mısınız? Alınan kararlara uyum zorunluluğu var mı? 
 
Tarım Orman Şûralarının düzenlenmesi ve işleyişinin temeli 2004 yılında yürürlüğe giren yönetmeliğe dayanır. Şûra başkanı bakan, yürütme kurulu başkanı da bakan yardımcısı olur. Çalışmanın başlangıcında yürütme kurulu, genel sekreterlik ve danışma kurulu icra organları oluşturulur. 
 
Şûra kararlarının hukuki niteliğine ve uygulanmasına gelince; Şûralar, doğası gereği istişari organlardır ve alınan kararlar tavsiye niteliğindedir; yani doğrudan uygulama zorunlulukları yok. Ancak bu etkisiz olduğu anlamına da gelmiyor. Tam aksine, Tarım Şûrası Yönetmeliğimizde de açıkça belirtildiği üzere, Sayın Bakanımızın takdirleriyle belirlenecek olan kararlar, Bakanlığımız tarafından titizlikle bir eylem planına dâhil edilerek somut uygulamalara dönüştürülecektir. Nitekim bundan önceki şûralarda olduğu gibi IV. Tarım Orman Şûrası’nda alınan kararlardan da uygun görülecek olanlar, hazırlanacak kapsamlı bir eylem planı dâhilinde süratle uygulamaya aktarılacaktır. 
 
Şûraların düzenlenme periyodu hakkında mevzuatımızda belirli bir zaman dilimi saptanmamıştır. Bu, şûraların ihtiyaç odaklı ve esnek bir yapıda planlanmasına olanak tanır. Ne zaman yeniden değerlendirme, tartışma, pozisyon alma ihtiyacı duyulursa yeniden yapılır.

Haber Görseli

IV. ŞÛRA TEMEL İHTİYAÇLAR VE KÜRESEL DİNAMİKLER IŞIĞINDA ŞEKİLLENDİ
Son Tarım  Orman Şûrası nasıl bir ihtiyaç üzerine toplandı?
 
Günümüz dünyasında Rusya-Ukrayna Savaşı, COVID-19 pandemisinin uzun erimli etkileri, Suriye’deki insani durum ve küresel ekonomik yapıda yaşanan köklü değişimler, yapay zekâ gibi teknolojik gelişmeler ve daha önce benzerine az rastlanır dinamiklerle karşı karşıyayız. Tüm bu gelişmeler, şüphesiz ki tarım sektörümüzü de derinden etkiliyor. İşte bu karmaşık ve dinamik tablo, sektördeki mevcut gelişmeleri anlık izlemek ve değerlendirmekle yetinmeyip aynı zamanda gelecekçi bir bakış açısıyla sektöre ait tüm konuları yeniden ve kapsamlı bir şekilde ele almayı zorunlu kılıyor. Önümüzdeki on yılları kapsayacak detaylı tartışmalar, derinlemesine çalışmalar ve analizler ile ülkemizin küresel tarımsal üretim ve piyasa yapısı içindeki stratejik konumunu daha da güçlendirecek bir planlama ihtiyacı kaçınılmaz hâle geldi.
İşte IV. Tarım Orman Şûrası, tam da bu temel ihtiyaçlara binaen ve bahsettiğim küresel dinamikler ışığında şekillendi. Önceki şûraların birikiminin üzerine, üretimde planlı döneme geçişin temellerinin daha da sağlamlaştırılması, uygulamaya konulan yeni destekleme modelinin etkinliğinin tüm boyutlarıyla değerlendirilmesi, mevzuat ve kurumsal altyapı ihtiyaçlarının tüm paydaşlarımızla birlikte katılımcı bir anlayışla belirlenmesi ve tarımsal planlama için etkin örgütlenme modellerinin geliştirilmesine yönelik somut öneriler getirmesi gibi kritik hedeflerle yola çıkıldı. Bunun yanı sıra, temel dönüşüm alanlarını ve ana sektörleri bütüncül bir yaklaşımla kapsaması da Şûramızın temel hedefleri arasında yer aldı. 

Fotoğraf Galerisi

SEKTÖR PAYDAŞLARIMIZLA YAKIN İŞ BİRLİĞİ DEVAM EDİYOR
 
Bu noktada iki önemli hususun altını çizmek isterim: Birincisi, 373 hedef ve 2 bin 977 stratejiden oluşan ve sayıca oldukça fazla olan kararlarımızın bir kısmı eylem planına dâhil edilse dahi, tüm kararlar Bakanlığımızın gelecekteki çalışmalarında ve politika geliştirmelerinde temel bir referans kaynağı olarak kullanılacaktır. İkinci ve belki de en önemli husus ise bu uygulama sürecinde, Bakanlığımız ile birlikte şûra çalışmalarına aktif katılım sağlayan tüm sektör paydaşlarımızın yakın iş birliğinin devam etmesinin sağlanması ve ortaya çıkan sinerjinin sektöre güç vermesidir. 
 
I, II ve III.Tarım Orman Şûraları hakkında özet olarak bilgi verir misiniz? Öne çıkan yönleri nedir? Ülke tarımı açısından ayrı ayrı önemlerini açıklar mısınız?
 
IV. Tarım Orman Şûrası’nın önemini daha iyi kavrayabilmek için önceki şûraların birikimine ve ülkemiz tarımına kattığı değerleri bilmek son derece aydınlatıcı olacak. Tarım Şûraları bugüne kadar 1997, 2004 ve 2019 yıllarında olmak üzere üç kez başarıyla icra edildi. Her birinin, kendi döneminin ruhunu yansıtan teması vardı. Alınan kararların sektörümüze katkısı olduğu kadar, günümüze uzanan yansımalarının da fevkalade önemli olduğunu söylemek isterim. 
 
25-27 Kasım 1997 tarihlerinde Ankara’da, 410 şûra üyesinin katılımıyla ve 10 çalışma konu başlığında düzenlenen I. Tarım Şûrası, Türkiye’de tarım ve orman sektörlerinde politika geliştirmek, sorunları derinlemesine ele almak ve kalıcı çözüm önerileri oluşturmak amacıyla düzenlenen ilk geniş kapsamlı şûra oldu. Sonuç bildirgesinde 26 adet kararın yer aldığı I. Tarım Şûrası, bugünkü Türkiye tarım politikalarının temellerinin atıldığı bir başlangıç noktası oldu. Bu Şûra’da öne çıkan başlıklar sektörün yönetimi açısından en önemli kriter olan tarımsal istatistiklerin oluşturulması, tarım sayımı, kırsal kalkınmanın desteklenmesi ve destekleme politikalarının gözden geçirilmesi diyebiliriz.    Günümüze baktığımızda, örneğin, Kırsal Kalkınma Stratejisi ve Ulusal Kırsal Ağ çalışmalarının temelleri burada atıldı. Ayrıca, 2025 yılında uygulanmaya başlanacak yeni destekleme modeli ve bu yıl gerçekleştirilecek tarım sayımı, Şûra’nın günümüz politikalarına yansıyan önemli mirasları arasında sayılabilir. 
 
29 Kasım-1 Aralık 2004 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleştirilen II. Tarım Şûrası ise yeni bir yüzyılın başında ülke tarımının mevcut durumunu analiz ederek gelişmeyi engelleyen temel sorunları belirledi ve çözüm yollarını tartıştı. 350 şûra üyesinin katılımıyla, 11 başlıkta yürütülen çalışmalar sonucunda 36 karar alındı ve bu kararların tamamı bir eylem planına dönüştürüldü. Dönemin ruhunu hatırlarsak eğer ülke olarak  Avrupa Birliği uyum süreciyle çok haşır neşir olduğumuz bir zamandı. Bu Şûra, tarım sektörüyle ilgili tüm konuları ele alırken, özellikle Avrupa Birliği ile uyum sürecinde sektörün gelişmesi ve uluslararası rekabet gücünün artırılmasına yönelik strateji, politika ve uygulamalara odaklandı. AB Ortak Tarım Politikalarına uyum için zorunlu olan “Ödeme Kurumu” başta olmak üzere, gerekli tüm idari yapıların tamamlanması yönündeki kararı, bugün kırsal kalkınmanın desteklenmesinde kilit rol oynayan Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu (TKDK) gibi önemli bir kurumun doğuşuna zemin hazırladı. TKDK’nın, Şûra’nın bir diğer kararı olan kırsal alanda yaşayanların girişimcilik yeteneklerinin artırılmasına yönelik destekleri hâlen devam ediyor. Yine bu Şûra’da alınan arazi toplulaştırmasına dair karar, bugün de Bakanlığımızın öncelikli çalışma alanlarından birini oluşturuyor. II. Şûra’nın en önemli vizyoner kararlarından biri de Türkiye’nin AB’ye üyelik statüsü kazandığında, temel fonksiyon anlamında rekabet gücü yüksek ve sürdürülebilir üretim yapısına sahip bir tarım sektörünün oluşturulması.  Bugün Bakanlığımızın sadece AB üyeliğini değil, küresel ölçeği dikkate alarak yürüttüğü tüm çalışmalar, bu temel fonksiyon hedefine hizmet ediyor. 
 
18-21 Kasım 2019 tarihlerinde Ankara’da düzenlenen III. Tarım Orman Şûrası sektörün tüm paydaşlarını kapsayan 1.370 şûra üyesi ile sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve iklim değişikliği gibi daha geniş kapsamlı konularda 21 başlıkta oluşturulan komisyonlar tarafından yürütüldü. III. Şûra’da, bazıları adeta devrim niteliğinde olan ve mevcut durumda sektörümüzün yapısını ve işleyişini kökten etkileyen birçok uygulamanın temelini atıldı. 
 
Bunlara birkaç çarpıcı örnek vermek gerekirse, en başta su kısıtı ve stratejik ürünlerde arz güvenliğinin korunması önceliğiyle üretim planlamasının bir devlet politikası hâline getirilerek güvence altına alınması kararını vurgulamak gerekir. İşlenmeyen atıl durumdaki tarım arazilerinin üretime kazandırılması ile sözleşmeli bitkisel-hayvansal üretim modellerinin desteklenerek yaygınlaştırılması III. Şûra’da alınan kararların uygulamaya girdiği başka iki alan oldu. Üretici örgütlerinin girdi temini, üretim ve pazarlama aşamalarında etkinliklerinin arttırılması için yönlendirilmesi amacıyla 2023 tarihli yönetmelik ile üretici örgütlerinin derecelendirilmesi ve bu örgütlerin birçok imkândan faydalanmasının sağlanması bir başka kararın sonucu.
 
Yine tarım sektörünün yapısını iyileştiren, doğal kaynakları ve çevreyi koruyan, en az üç yıllık dönemi kapsayacak, aktif çiftçi odaklı, üretim, kalite, ulaşılabilir fiyatlar ve sürdürülebilirliği esas alan yönlendirici bir destekleme sisteminin oluşturulması III. Şûra’nın en önemli kararlarından birinin sonucu. Bu kapsamda tarımsal destekleme modeli tamamen değiştirilerek ilk defa bitkisel üretim destekleri 2025-2027 dönemi için üretim döneminden önce açıklandı. 
 
Görüldüğü üzere, her bir şûra, kendi döneminin şartlarına ve ihtiyaçlarına cevap veren, ancak aynı zamanda bir sonraki döneme ışık tutan, birbiriyle bağlantılı ve birbirini tamamlayan stratejik adımlar bütünüdür. 

Fotoğraf Galerisi

EYLEM PLANI TAKİP SİSTEMİNE ALINAN KARARLAR HAYATA GEÇİRİLİYOR
Tarım Orman Şûraları kararlarının uygulanma zorunluluğu olmadığına göre yoğun bir emekle gerçekleştirilen bu istişareler sektöre nasıl katkı sağlıyor? 
 
Şûralarımızın sadece birer istişare mekanizması olmanın ötesine geçerek, alınan kararların somut uygulamalara dönüşmesi ve sektörümüze kalıcı faydalar sağlaması, Bakanlığımız için en temel önceliklerden biri. Geçmişe baktığımızda, ilk iki şûramızda alınan kararlar veya bunları esas alan eylem planları için spesifik bir “takip sistemi” kurgulanmamış olsa da alınan kararların hayata geçirilme durumu ilgili Bakanlık birimlerimiz tarafından titizlikle izleniyor. Bu sürecin daha ziyade kurumsal hafıza ve değerlendirmelerle yürütüldüğünü söyleyebiliriz. 
Ancak, III. Tarım Orman Şûrası’nda bu konuda önemli ve yenilikçi bir adım atıldığını görüyoruz. Önceki şûralardan farklı olarak sonuç bildirgesinde yer alan 60 stratejik kararın 38’i, somut hedefleri ve takvimi olan bir eylem planına dâhil edildi ve bu 38 eylem için ilk defa özel bir “Eylem Planı Takip Sistemi” oluşturuldu. Bu sistem sayesinde, kararların uygulama aşamaları düzenli olarak izleniyor. Memnuniyetle ifade etmek isterim ki bu takip sistemine alınan kararların tamamı, bugüne kadar geçen sürede başarıyla uygulamaya konulmuş olup hayata geçirilme oranı yüzde 100’e yaklaştı. IV. Tarım Orman Şûrası için de aynı hassasiyet ve kararlılıkla hareket edilecek. Şûra'da alınan tüm kararlar, Bakanlığımızın ilgili birimleri tarafından titizlikle ele alınacak ve uygun görülenler, yine somut hedefleri ve takvimi olan eylem planlarına dâhil edilecek.  Bu sayede, Şûra kararları, sadece tavsiye niteliğinde kalmayacak, tüm alanlarda Bakanlığımızın gelecekte oluşturacağı politikalara, stratejilere ve uygulamalara temel bir referans kaynağı teşkil edecek ve bunlara yön verecek. 

Tarım ve Orman Şûrası eylem planı takip sistemi Uğur İlkdoğan Sema Özay